Nartorolki na oponie 150 czy 200mm?

Nartorolki na oponie 150 czy 200mm?

Na rynku są modele tańsze i droższe. Na początku przygody zainwestować niewiele czy „w najdroższy”? Zacznę od historii…

…nie od tak dalekiej – bez przesady!. Do kwietnia 2018 roku firma Skike oferowała nartorolki w modelach m.in. V07, V8 na kołach 125 i 150mm – tylko. Opony te, ja określam, jako dedykowane do jazdy po terenie, najdalej – utwardzonym, a najlepiej po drodze asfaltowej. Dlaczego? Bo koła 125 i 150 pompowane są do 7,5 bara, są wąskie, twarde a jazda na nich w terenie, po kamykach czy nawet żwirze należała do ryzykownych. Często jazda była przerywana gwałtownym hamowaniem, zatrzymywana przez „kamyczek” lub grząski teren (bo opona mniejszej średnicy nie przejeżdża, topi się, grzęźnie) Również jazda po mokrej lub śliskiej nawierzchni wymaga/ła sporej uwagi gdyż na oponach mniejszych od 200 mm (nie terenowych) bardzo łatwo o uślizg i wytrącenie z równowagi.  
Po tym czasie firma Skike wprowadziła REWOLUCYJNE, nowe modele pod symbolami V9 i R9. Większość starych wycofała ze sprzedaży. Pozostawiła, chyba na „zaczepkę” – najtańszy model V07 Plus PRO (na zdjęciu po prawej)

Wszystko zmienia się gdy jeździ się na 8 calowych kołach (200mm) bo: – łatwiej złapać równowagę gdyż jeździmy na szerszej oponie – łatwiej wrócić do równowagi gdyż dłużej tracimy „punkt równowagi” – trawa, kamienie, patyki, kostka brukowa (starego typu) przysparzają trochę więcej wibracji ale jazda po nich jest łatwa w przeciwieństwie do 150 mm opony na której często jazda, w takich warunkach, jest w ogóle niemożliwa. – większa opona nie oznacza niższych prędkości gdyż oryginalne opony mają środkiem poprowadzony pasek, płaski bieżnik dzięki któremu prędkości 20-40 km/h są możliwe. – większa opona po bokach (zewnętrznych stronach) ma bieżnik terenowy który trzyma oponę na śliskim, oblodzonym

  

 Nie bez znaczenia są również jednokierunkowe łożyska i ruchoma pięta, której nie ma w modelach poprzednich np. V7 Plus Pro. Dzięki niej można: podchodzić pod wzniesienia (bez ruchomej pięty, pozostaje tylko „łyżwa” a gdy teren nie przystosowany to z tym stylem również koniec. Trzeba przesiąść się na buty na stopach a nartorolki pod pachę) łatwiej ruszać, gdyż jest się od czego odbić tj. od zablokowanego łożyska łatwiej przechodzić przez trawę lub wąskie ścieżki łożyska jednokierunkowe tak samo szybko się poruszają, nie hamują (jeżeli ktoś miałby podejrzenia) nie można jeździć tyłem, to jedyne ograniczenie. 

Na rynku, od firmy Skike, można znaleźć jeszcze model: 1. Skike V9 Fire 150 na kołach 150 mm polecam osobom które zdecydowanie nie chcą poruszać się po terenie… bo nie! Model Tour 150 z nazwy jest „w teren” ale koła… nie te. polecam tym osobom mimo wszystko spróbować się w terenie bo – tam jest zabawa, widoki, las, przyroda! 2. Skike R9 Wahia na kołach 150mm i 200mm polecam zaawansowanym użytkownikom, którzy biegają na nartach, są w posiadaniu odpowiednich butów (pod wiązania do nart biegowych), umiejętności polecam model 200mm w teren, 150mm w miasto.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *